Voedingskeuzes bij hittegolf

Je kent het wel. Die hele warme zomerdagen. Ontzettend fijn natuurlijk als je vrij bent en een duik in het zwembad of kanaal kunt nemen, maar wat minder prettig als je hard moet werken. Hitte slaat op je lichaam. Hitte heeft invloed op je welzijn. En voeding? Dat is dan al helemaal zo’n obstakel. Want wat kun je nu eigenlijk het beste eten als het zo warm is?

Hierbij enkele TIPS!

TIP 1: Eet vooral maaltijden die licht verteerbaar zijn
Denk hierbij aan maaltijdsalades, rauwkost, groenten en fruit, koude soepen en koude pastagerechten.

Je lichaam moet echt moeite doen om bij die hitte normaal te kunnen blijven functioneren. Wanneer je er dan voor zou kiezen om een zware maaltijd te eten, moet je lichaam extra veel inspanning leveren om die voeding te verteren. Dat valt dan dus ook letterlijk zwaar op je maag. En jij word daar echt niet fitter op. Het is beter om bij hitte te kiezen voor licht verteerbare maaltijden.

TIP 2: Eet veel groenten en fruit!
Altijd, maar met name bij hitte heeft het eten van groenten en fruit veel voordelen. Het heeft een verkoelend (!) effect op ons lichaam én deze voedingsmiddelen bevatten veel water. Ons lichaam heeft dat nodig. Groenten zoals sla, broccoli, courgette, champignons, tomaat, avocado, radijs, bleekselderij, komkommer, andijvie en spinazie zijn dan ook een heel goed idee en zijn prima te eten bij hitte. Inspireer er lekker op los. Je hoeft het niet eens persé warm te eten, met bovengenoemde ingrediënten, kun je een prima koude voedzame salade maken. Snel, makkelijk en voedzaam!

Fruit is er in de zomer volop. Eet daarom ook vooral lekker veel seizoenfruit; watermeloen, honingmeloen, mango, ananas, peer, kiwi, appel, druiven en blauwe bessen zijn echt goede aanraders onder het zomerfruit. Rijk aan vocht, rijk aan vitaminen en in veel gevallen ook rijk aan anti-oxidanten. En dat houdt je weerstand lekker op peil. Fruit kun je natuurlijk als 1 stuk eten, maar heb je er wel eens aan gedacht fruit door je ontbijt te mengen, of blauwe bessen door je lunchsalade te verwerken?

TIP 3: Varieer en probeer!
In de zomer heb je in principe meer vocht en minder voeding nodig dan in de winter. Maar minder voeding, betekent niet persé ongezonder. Probeer de volgende producten eens toe te voegen aan je gerechten: noten en zaden, ei en koude bonen, zoals kikkererwten, linzen en kidneybonen. Hiermee krijg je een voedzame maaltijd, die makkelijk te bereiden is én die niet zwaar op de maag ligt. Noten zijn rijk aan onverzadigde vetten en bonen zitten bomvol vezels. Goed voor ons dus!

Het is in de zomer echt niet persé iedere dag noodzakelijk een warme maaltijd te nuttigen. Houd het vooral simpel, lekker, voedzaam én gezond!

Want zeg nou zelf, het is toch beter een uurtje langer in het zwembad te vertoeven dan je enorm te irriteren aan het verplicht te moeten koken?