Voedingskeuzes bij hittegolf

Je kent het wel. Die hele warme zomerdagen. Ontzettend fijn natuurlijk als je vrij bent en een duik in het zwembad of kanaal kunt nemen, maar wat minder prettig als je hard moet werken. Hitte slaat op je lichaam. Hitte heeft invloed op je welzijn. En voeding? Dat is dan al helemaal een dilemma want wat kun je nu het beste eten als het zo warm is!

Eet vooral maaltijden die licht verteerbaar zijn. Je lichaam moet echt moeite doen om bij die hitte normaal te kunnen blijven functioneren. Wanneer je er dan voor zou kiezen om een zware maaltijd te eten, moet je lichaam extra veel inspanning leveren om die voeding te verteren. Dat valt dan dus ook letterlijk zwaar op je maag. En jij word daar echt niet fitter op. Het is beter om bij hitte te kiezen voor licht verteerbare maaltijden. Denk hierbij aan maaltijdsalades, rauwkost, groenten en fruit, koude soepen en koude pastagerechten.

Zoals je weet is het eten van groenten en fruit goed voor ons. Altijd, maar met name bij hitte heeft het eten van groenten en fruit veel voordelen. Het heeft een verkoelend (!) effect op ons lichaam én deze voedingsmiddelen bevatten veel water. Ons lichaam heeft dat nodig.

Groenten zoals sla, broccoli, courgette, champignons, tomaat, avocado, radijs, bleekselderij, komkommer, andijvie en spinazie zijn dan ook een heel goed idee en zijn prima te eten bij hitte. Inspireer er lekker op los, en maak hiervan gewoon eens een lekkere (lunch)salade.

En de keuze in fruit is vooral in de zomer natuurlijk legio. Eet vooral lekker veel seizoensfruit; watermeloen, honingmeloen, mango, ananas, peer, kiwi, appel, druiven en blauwe bessen zijn echt goede aanraders onder het zomerfruit. Rijk aan vocht, rijk aan vitaminen en in veel gevallen ook rijk aan anti-oxidanten. Groenten en fruit zijn natuurlijk op diverse manieren te eten. Je kunt ze los eten, door het ontbijt mengen, in de lunch- of maaltijdsalade verwerken, maar je kunt ze evengoed door een (koude) pasta mengen.

Het is natuurlijk wel de bedoeling om, als je een maaltijd eet in de zomer, dus vaak bij hitte, de maaltijd dan voedzaam en verzadigend is. Meng daarom ook gerust noten en zaden, ei en koude bonen, zoals kikkererwten, linzen en kidneybonen door de gerechten. Noten zijn rijk aan onverzadigde vetten en bonen zitten bomvol vezels. Goed voor ons dus! Bovendien hebben ze een enorm verzadigende werking. Je kunt er letterlijk weer even op teren en energie uit opdoen.

Koude soepen kunnen ook prima in de zomer! Wees gewoon eens creatief. Probeer eens wat uit. Een soep van courgettes kan bijvoorbeeld heel erg goed. Een lekkere bruine mueslibol of deel van een bruin stokbrood erbij en klaar ben je. Vooral bij hitte is een gevarieerd voedingspatroon belangrijk. Bovengenoemde producten zijn licht verteerbaar, voedzaam, vezel- en eiwitrijk en ze verzadigen ook nog eens goed. Bovendien bevatten deze producten vitaminen, mineralen en vocht die juist in de zomer zo onmisbaar zijn.

Het is in de zomer echt niet persé iedere dag noodzakelijk een warme maaltijd te nuttigen. Als een koude maaltijd voldoende voedingsstoffen bevat, dan is dat prima!

Houd het vooral simpel, lekker én gezond! Want zeg nou zelf, het is toch beter een uurtje langer in het zwembad te vertoeven dan je enorm te irriteren aan het verplicht te moeten koken bij hitte?

Hartelijke groet,   

Gewichtsconsulente Jacinta