5 TIPS voor een gezonde leefstijl bij +30 graden!

Heet, heter, heetst! Deze week is de zomer volop in Nederland. Hartstikke fijn natuurlijk, maar welke invloed heeft dit op je voeding? En pak jij als het warm is wel gewoon je beweging, of houd je het liever voor gezien, en zoek je een schaduwplekje in je luie stoel? 

Een gezonde leefstijl hoeft niet direct om te vallen, als het een weekje ontzettend warm is. Hierbij enkele TIPS!

TIP 1: Drink vooral voldoende vocht! 
Op een warme zomerdag, is het nóg belangrijker dan normaal om voldoende vocht te drinken. Vul een kan met water en zet die in zicht. Houd je niet van water? Maak dan een kan thee en laat deze desnoods afkoelen. Dat kan op een warme zomerdag net zo lekker zijn, dan een kop warme thee. Ga je op pad? Zorg er dan voor, dat je altijd een flesje water bij je hebt! Op een gemiddelde dag is de norm 1,5 liter water per dag, maar op een hete zomerdag, kun je dat gerust verhogen naar zo’n 2 liter. Reden: je verliest meer vocht, je transpireert mogelijk meer én je lichaam moet even iets harder werken door de ongewone lichaamstemperatuur.

TIP 2: Eet veel groenten en fruit!
Altijd, maar met name bij hitte heeft het eten van groenten en fruit veel voordelen. Het heeft een verkoelend (!) effect op ons lichaam én deze voedingsmiddelen bevatten veel water. Ons lichaam heeft dat nodig. Groenten zoals sla, broccoli, courgette, champignons, tomaat, avocado, radijs, bleekselderij, komkommer, andijvie en spinazie zijn dan ook een heel goed idee en zijn prima te eten bij hitte. Inspireer er lekker op los.

Fruit is er in de zomer volop. Eet daarom ook vooral lekker veel seizoenfruit; watermeloen, honingmeloen, mango, ananas, peer, kiwi, appel, druiven en blauwe bessen zijn echt goede aanraders onder het zomerfruit. Rijk aan vocht, rijk aan vitaminen en in veel gevallen ook rijk aan anti-oxidanten. Het draagt zeker bij aan behoud van een gezonde weerstand.

TIP 3: Eet maaltijden die licht verteerbaar zijn
Denk hierbij aan maaltijdsalades, rauwkost, groenten en fruit, koude soepen en koude pastagerechten. Je lichaam moet echt moeite doen om bij die hitte normaal te kunnen blijven functioneren. Kies je voor een zware maaltijd, dan moet je lichaam dus extra veel inspanning leveren om die voeding te verteren. Dat valt  letterlijk zwaar op je maag. Het maakt je dus vooral niet fitter. Daarom is het bij hitte beter om te kiezen voor een licht verteerbare maaltijd.

TIP 4: Sla geen maaltijden over
Het is verleidelijk om niet te koken en slechts een stukje fruit te eten wanneer het heet, heter, heetst is. En toch is dit een slecht idee. Sterker nog: je maakt het jezelf alleen maar lastiger. Zorg dus gewoon voor een regelmatig eetpatroon. Eet desnoods een maaltijd of een aardappeltje minder en zorg dat jij jezelf voedt met voedingsmiddelen die tussendoor lekker weghappen.

TIP 5: Beweging is goed voor onze gezondheid maar niet bij +30 graden!
Het zal je niet ontgaan zijn. Beweging is belangrijk voor je gezondheid. Het is goed voor je botten, het zorgt voor behoud van spieren, beweging ontspant, het maakt je hoofd leeg, én als je regelmatig beweegt, val je uiteindelijk echt af. Maar neem nu deze week. Het is nog nooit zo warm geweest in Nederland.

Op een dag als deze, waarbij de temperatuur stijgt naar de 36 graden, is sporten of bovengemiddeld bewegen af te raden!

Span je dus vooral niet teveel in, relax, doe een tandje terug. Dit doet niets af aan je kilo’s want zodra de koele dagen weer tevoorschijn komen, kun jij jezelf weer flink uitdagen en aan je conditie werken.

Relax…morgen weer een dag!