Chauffeurs kunnen ook afvallen

Chauffeur zijn is een mooi beroep. Maar ook een onregelmatig beroep waarbij het krijgen van gezonde voeding en voldoende beweging nogal eens voor problemen kan zorgen. Het chauffeursleven is qua regelmaat onvoorspelbaar. Een file kan de hele dag planning in de war schoppen. En wat doe je dan? Daar gaat je goede voornemen voor een fatsoenlijke maaltijd en wat beweging.

Maar ook voor de chauffeur is het mogelijk op het gewenste gewicht te blijven! Het kost wat voorbereiding en wat moeite, maar dat levert dan ook veel voordelen op.

Wanneer je van huis gaat, kun je er natuurlijk voor kiezen om zonder een goed gevulde broodtrommel de weg op te gaan. Onderweg zijn er immers voldoende tankstations die je met hun schreeuwerige reclamebord willen verleiden een snelle hap te nuttigen. Maar je kunt het ook anders doen. En dat is absoluut niet stoffig.

Tip 1:
Zorg ervoor, dat wanneer je van huis vertrekt, je voldoende brood bij je hebt. Bruin of volkoren, het zijn beiden goede keuzes. Heb je een dagrit, dan kun je de avond van te voren de broodtrommel vullen. Ben je langer van huis, dan kun je ervoor kiezen een half of heel brood mee te nemen en deze onderweg te beleggen.

Tip 2:
Fruit, neem dat mee. Het is hartstikke lekker als tussendoor en het vult de lege maag. Fruit kan op ieder moment van de dag.

Tip 3:
Neem gezonde tussendoortjes mee voor onderweg en varieer er lekker op los. Hoe lekker is een volkoren wrap, volkoren pannenkoek, of een omelet in stukjes? (het kost alleen wel wat voorbereiding thuis). Natuurlijk kun je ook gewoon kiezen voor de rijstwafel, de ontbijtkoek, de cräcker en dergelijke.

Tip 4:
Een maaltijdsalade of een koude pastasalade is altijd lekker en mocht je onverwachts in de file belanden of je hebt de pech dat het restaurant waar je wilde eten toch dicht is of dat je rij-uren dit niet toestaan, dan heb je bij noodgevallen altijd toch wat te eten.

Tip 5:
Vermijd suikerrijke producten mee te nemen in je truck. Je zult merken, dat wanneer je suikerrijke producten bij je hebt, denk hierbij aan koek, snoep, chips, alcohol en dergelijke, je dit ook gaat nuttigen. Heb je het niet bij je, dan kom je ook niet in de verleiding.

Tip 6:
Creëer je eigen regelmaat. Onthoudt hierbij een heel belangrijk feit: maaltijden overslaan is altijd een superslecht idee. Niet doen!

Tip 7:
Blijf drinken. En dan vooral water, water, water. Vermijd frisdranken en alcohol zoveel mogelijk. En als je het dan toch drink. Alles met mate.

Ik ga ervan uit, dat iedere chauffeur beschikt over een eigen koelkast in de truck. Is dat niet zo, zorg dan zelf voor een koeltas om de producten koel en vers te kunnen houden.

En wat betreft de beweging: alle stukjes die je wandelt zijn mooi meegenomen. Dus zet die truck eens niet direct voor de toegangsdeur naar het restaurant, maar zet hem wat verder weg. Loop trappen en vermijd de lift. Alle kleine beetjes helpen. Ook, en misschien wel juist, onderweg als chauffeur.

Wil je meer en uitgebreider advies? En sturing bij gewichtsverlies? Bel mij dan eens voor advies.

Hartelijke groet,

Gewichtsconsulente Jacinta